
I børnehaverne i Kungsbacka Kommune er målet, at børnene skal være både producenter, forbrugere og modtagere. 3D-printere giver børnene mulighed for at øve sig i kommunikation og demokrati.
Børnehave med masser af teknologi
Karin Sönnerås og Anna Stigsdotter har i flere år arbejdet med at indføre ny teknologi i børnehaverne Strannegården og Ögärdet, som ligger i Kungsbacka kommune.
Børnene i de to børnehaver har blandt andet brugt Skype til at kommunikere med hinanden, så da de mødte hinanden for første gang, var det, som om de kendte hinanden i forvejen. De har lært om programmering, instrueret robotten Bee-bot i, hvordan den skal bevæge sig, lavet QR-koder, som er blevet fyldt med missioner, film, sange og andre sjove ting.
— Karin Sönnerås.
Børnene har også lavet film, hvor de har kunnet »være« i deres egne tegninger ved hjælp af green screen-teknologi. Derefter har de redigeret filmen i iMovie.

MakerBot 3D-printere i børnehaverne
Da MakerBot Replicator Mini 3D-printeren ankom til børnehaverne, var det til en begejstret gruppe børn. I Strannegården blev 3D-printeren brugt for første gang, da børnene fortalte os, at der var et spøgelse ved navn Martin på toilettet. Børnene blev bedt om at tegne, hvordan spøgelset Martin så ud. Derefter tegnede de et spøgelse sammen, efter at de på demokratisk vis havde besluttet, hvordan han skulle se ud. Printshop-appen blev brugt til at omdanne tegningen til en digital 3D-fil. Med data fra 3D-filen blev spøgelset derefter printet på MakerBot 3D-printeren. Da børnene fik lov til at holde spøgelset, aftog frygten betydeligt.
Printer bogstaver
Børnenes næste projekt handlede om bogstaver, og bogstavet A blev printet i 3D-printeren. Med disse to projekter har børnene øvet sig i kommunikation og demokrati, lært at designe og vælge forskellige produktionsteknikker og arbejdet med prototyper, samtidig med at de har haft det sjovt.